Czy samochód elektryczny się opłaca?

Zajmijmy się porównaniem samochodu elektrycznego z klasycznym samochodem spalinowym. W poniższym artykule opisujemy wyniki oparte na naszym doświadczeniu z samochodami elektrycznymi użytkowanymi w Polsce.

Jaki jest koszt przejechania 100km?

Tak jak każdy samochód spalinowy ma różne spalanie paliwa, tak i każdy samochód elektryczny ma różne „spalanie” energii.

Średnie zużycie energii przez samochód elektryczny to 13-15kWh na 100km. Średnia cena za energię za kWh w Polsce to 0,6 zł.

Jeżeli ładujemy samochód z własnej stacji ładowania, koszt przejechania 100km samochodem elektrycznym wyniesie ok. 8-9zł.

Jeżeli samochód będziemy ładowac wyłącznie w nocy i będziemy posiadali odpowiednią taryfę, koszt ładowania może spaść do ok. 6-7zł.

Czy korzystnie jest ładować samochód z publicznych stacji ładowania?

Najtańszą opcją jest ładowanie samochodu elektrycznego z własnej prywatnej stacji ładowania.

Jeżeli udajemy się w drogę samochodem elektrycznym, wtedy duże znaczenie ma jego maksymalny zasięg.

W Polsce do wyboru mamy szybkie i superszybkie stacje publiczne, gdzie cena zależy od mocy ładowania. W stacjach GreenWay jest to 2,29zł/kWh lub 1,89 zł/kWh przy użyciu gniazd DC lub 1,19 zł/kWh przy uzyciu gniazda AC. Wybierając gniazda DC możemy naładować swój samochód do 100% już w 15 minut.

W podróży korzystając ze stacji ładowania publicznych zapłacimy więc min. 2-krotnie więcej niż w przypadku użycia własnej stacji ładowania. Wciąż jest to jednak mniejszy wydatek niż w przypadku samochodu spalinowego. 

Jaki jest koszt serwisu samochodowego i jak wyglądają naprawy w porównaniu do samochodu spalinowego?

Koszty serwisu samochodu elektrycznego w Polsce są niewspółmiernie niskie w porównaniu do samochodu spalinowego.

Przy użytkowaniu Volkswagen ID.3 duży serwis po 3 latach to koszt ok. 1000 zł BRUTTO!

Samochody elektryczne nie posiadaja filtru oleju, paliwa. Posiadają tylko filtr klimatyzacji.

Do wymiany również tylko płyn hamulcowy.

Samochody elektryczne nie posiadają aż tylu elementów ruchomych co samochody spalinowe, więc tutaj akcje serwisowe są mniejsze o 90%.

Brak układu wydechowego w samochodach elektrycznych.

Samochody elektryczne są tańsze w eksploatacji oraz praktycznie nie wymagają akcji serwisowych.

Galeria